söndag 7 oktober 2012

Vi ska också bli 3

Jag är gravid med mitt och Grefvens första barn, en liten Grefvinna. Detta har påverkat min läsning litegrann, jag vill gärna läsa om graviditeter - men helst bara fiktiva sådana. Jag har väl köpt några få "faktaböcker" om graviditeter och barn men inte ens bläddrat i dem än. Jag vill liksom inte riktigt ta in det på riktigt ännu och dessutom vill jag inte läsa mig till hur det är och ska vara. Allt är ju så individuellt.

Men så kom ju Johanna Ögren och Daniel Åberg ut med sin bok När 2 blev 3 och jag blev lite sugen. Jag har läst Dannyboy och kärleken innan och jag besökte ju Bokhoras mingel under bokmässan. Tänkte att jag ger deras bok en chans. Vad glad jag är att jag gjorde det! Jag gillar den så mycket, det är inte en bok om HUR DET ÄR utan en bok om HUR DET ÄR/VAR - FÖR DEM. Inte sagt att all ahar det så eller känner så, utan de berättar SIN version. Ta till dig av det du vill.

Jag kan inte ännu ta till mig av allt och precis som de skriver att man tror att allt ska bli på ett sätt och det blir på ett annat så sitter jag där och läser hur deras liv har förändrats och tänker "ja ja, men så kommer det inte bli för oss" samtidigt som en liten, liten del av mig inser att jo, det blir det nog.

Jag gillar också att man får två versioner av samma händelse. När pappa Daniel berättar sin version av förlossningen gråter jag och tänker att det där skulle kunna vara Grefvens ord. Hans försök att hålla sig stark och modig fastän hans fru ligger i tårar och har ont. Hur man vill skydda den man älskar från allt av ondo.

Överhuvudtaget är det nog Daniel som jag mest relaterar till genom boken - jag tycker att han påminner mycket om Grefven och jag vet redan nu innan att Grefven kommer bli en fantastisk pappa och ta väl hand om både mig och vår lilla Grefvinna.

Och vet ni vad? Efter lite tjöt plockade Grefven igår upp boken och började läsa. Jag försökte trycka på att han ju kan lära sig något av den, han är ju ingen storläsare direkt men kan tänka sig att läsa böcker om han kan lära sig något av dem.

6 kommentarer:

  1. jo, det är individuellt, helst ville jag skriva en egen bok...

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt! Det är en underbar tid ni har framför er! Vet du att det bor en liten tjej i magen?

    SvaraRadera
  3. Grattis! Vad roligt att ni ska bli tre och få en liten Grefvinnna! Det bästa i inlägget som du så klokt själv konstaterar är att allt är individuellt för varje föräldrapar med allt. Sedan kan man ju läsa faktaböcker ändå för att se exempel på hur det KAN vara. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst är det så, vissa faktaböcker och tidningar vill jag läsa, bara inte för många. Alltid bra att lära sig av andra också.

      Radera