fredag 22 juni 2012

5x Top Five - Myslitt

Glad Midsommar på er allihopa! Under midsommarhelgen vill man kanske helst bara få krypa upp i mysfåtöljen och läsa något riktigt mysigt samtidigt som man baljar ned en massa gott te. Här kommer några av mina gamla favoriter - flera av dem står fortfarande högt på min lista.

Top 5 Mysböcker:

* Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Bättre än filmen, beskrivningarna av personerna i boken är så underbara och den är så fransk, så mysig och så underbar.


* The teahouse on Mulberry street av Sharen Owens. En mysbok är en sån där bok med mysig stämning, en sån bok man tar med sig och kryper upp i fåtöljen med en filt och en kopp te. Den här boken är mysig. Absolut en läsa om bok!


* White oleander av Janet Fitch. Det började med att Oprah hade med den i sin bokklubb och så hittade jag den i ett antikvariat och tänkte "why not?". Älskade den! Sedan kom den som film men boken är tusen gånger bättre. Hemsk, ledsam och alldeles underbar!


* Tisdagar med Morris av Mitch Albom. Som lärare kan man ju inte annat än att bli rörd av den här historien om det där speciella bandet lärare/elev kan få. Mysig, inspirerande och fin.



* Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom. Albom hamnar på listan igen för han har ett sätt att skriva som gör att trots den sorgliga handlingen i den här boken så lyser hoppet igenom. Hoppet om att himlen är så här, att man får träffa dem som betytt något för en.

7 kommentarer:

  1. Mysig midsommar, med sju sorters böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli lite svårt att sova med sju böcker under kudden...

      Radera
  2. Tillsammans är man mindre ensam fick jag i bokbytet i höstas. Den ska följa med som semesterläsning i juli.

    SvaraRadera
  3. Av de här böckerna har jag bara läst Tillsammans är man mindre ensam och Vit oleander, men båda var fantastiska läsupplevelser för mig! Bra val :)

    Hoppas du har en fin midsommarhelg!

    SvaraRadera
  4. Vit Oleander hade jag glömt av - den är ju bara så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Snart dags för omläsning kanske?

      Radera