tisdag 3 januari 2012

Årets första bok

The Princess Frog - E.D. Baker

Årets först bok är läst och det blev ett litet second hand-fynd som kändes lätt och gulligt såhär i starten. Prinsessan Emeralda kysser en förvandlad groda och förvandlas själv till en istället för att grodan blir en prins. Tillsammans ska de nu försöka hitta häxan som förvandlat dem och försöka bli människor igen. Många läskiga äventyr väntar för grodorna men de lär sig också mycket om sig själva längs vägen.

Många sagor är blandade i den här sagosoppan och det är en lättläst och söt berättelse som jag tycker passar både stor och liten. Det här är tydligen del 1 i en serie, några övriga delar heter Dragon's Breath och Once Upon a Curse.

På nätet läser jag sedan att filmen Prinsessan och Grodan baseras på den här - har inte sett den men misstänkte det ändå under läsningen...

4 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar dig att se Prinsessan och grodan, på engelska! Mycket söt film och musiken är fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Men hallå! Det där är ju som uppsytt för mig! Jag är totalt nedsjunken i sagoträsket för tillfället - ska genast lägga på "vill-läsa-inom-en-snar-framtid-högen" :) Tack för lästips! :)

    SvaraRadera
  3. Lisa: Maila din adress så skickar jag upp boken :-)

    SvaraRadera