lördag 25 juni 2011

Skruvade möten i spännande titlar

Ibland fastnar man för en titel och läser något som man aldrig hört talas innan. Första gången det hände mig var Kafka på stranden. Jag hade aldrig hört talas om Murakami men hörde titeln och tänkte: "Kafka gillar jag ju, kan ju hända att den anspelar på honom". Det var en trevlig bekantskap som följde och trots att boken inte hade med just Franz Kafka att göra så gillade jag Murakamis skruvade berättelse.

Andra gången detta hände var häromdagen när jag inne på Pocketshop fick syn på titeln LänkBeatrice and Virgil av Yann Martel. Titeln fick mig att tänka på Dante och jag kände direkt ett sug efter boken. Ja, vad ska man säga... En mycket annorlunda bekantskap - på ett helt annat sätt än Murakami. Det här är en bok som börjar enkelt och som verkar ganska intetsägande men som blir djupare och mörkare och till slut ganska twistad... Historien som berättas i boken påminner om Beckets I väntan på Godot - men här är det Beatrice och Virgil* som samtalar om allt och ingenting. En författare, en djurkonservator, ett manus och the holocaust. Läs om ni vill... I den finns en fantastisk dialog kring ett päron - bara det är värt en läsning.


* Dantes ledsagare i Den gudomliga komedin

2 kommentarer:

  1. Påminner mig om Döden och pingvinen som jag köpte för titeln, men ännu inte läst (såklart)

    SvaraRadera
  2. Den titeln har jag också spanat på :-)

    SvaraRadera