onsdag 23 februari 2011

To Major Tom - the Bowie letters

Jag har precis läst ut en väldigt intressant bok som jag av en ren händelse hittade i en second hand-affär för ett tag sedan. To Major Tom the Bowie letters av Dave Thompson. Läsaren får följa Garys brev till stora idolen David Bowie. Gary börjar skriva 1972, när han är 12 år gammal och vi får följa honom 30 år fram i tiden. Jag köpte boken pga titeln - jag kanske inte kan kalla mig ett riktigt Bowie-fan men visst gillar jag hans låtar.

Boken, jo, den gillar jag. Den är nästan bäst i början, när Gary är ung tonåring. Breven är så oskyldigt barnsliga och man kan verkligen förstå att Bowie är och har ett stort inflytande på Gary. Varje bok som Bowie nämner, varje band han rekommenderar blir Garys nya favoriter.

Vi får följa Gary (och Bowie) genom flippar, floppar, skolgång, jobb, fru och barn. Hela tiden finns musiken där och i fotnoter får vi dåvis lite info om vad Gary menar.

Jag kan tänka mig att boken är intressant för Bowie-fans men också för alla som någonsin varit intresserade av musik på det sättet att man sätter sig in i vem som skrivit låten, producerat den, vem kompar osv.

2 kommentarer:

  1. Den här tycker jag verkar lite kul (jag är kanske inte precis superBowiefanset, men visst har jag lyssnat en del). Noterar och tackar!

    SvaraRadera